علوم تجربی دبستان فصل اول زنگ علوم

حجم فایل : 2.2 MB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 22
بنام خدا علوم تجربی اول دبستان
فصل اول زنگ علوم

فصل اول : زنگ علوم .


زنگ علوم بچه ها برویم حیاط مشاهده ( گوجه فرنگی ) زیر آب ، روی آب اهداف کلی آشنایی دانش آموز با محیط اطراف خود تقویت مهارت پرسشگری تحریک حس کنجکاوی در جهت شناخت جهان پیرامون خود قسمت اول : بچه ها برویم حیاط مقدمه :
هدف درگیر کردن خود دانش آموز در امر آموزش با پرورش سوال
- آیا بچه ها تا به حال سایه دیده اید؟
- سایه ها چه مدلی هستند؟
- کجا ها سایه وجود دارد ؟
- آیا فقط ما آدم ها سایه داریم یا اشیا هم سایه دارند ؟
- سایه ها چگونه بوجود می آیند؟
فعالیت عینی : بازی سایه ها هم در کلاس و هم در حیاط مدرسه

فعالیت تصویری 1 : تهیه کارت هایی از اشیایی که نور از آن ها عبور می کند و بالعکس ( عبور نمی کند ) مثل شیشه ، چوب ، پارچه ...
فعالیت تصویری 2 : کارت های تصویری تهیه که روی آن تصاویری از حیوانات ، میوه ها و اجسام مختلف ترسیم شده باشد و کارت های دیگری که روی آن ها سایه این اجسام باشد و از کودک می خواهیم سایه هرکدام را در کنارش قرار دهد جمع بندی :
بدون نور هیچ چیز وجود ندارد
وقتی چیزی مانع رسیدن نور به روی یک جسم می شود سایه به وجود می آید
نور از بعضی اجسام عبور می کند و از بعضی اجسام عبور نمی کند
نور شدید به چشم آسیب می رساند
تغییر طول و جهت سایه


سوالات بعد از بازی سایه ها و مشاهده سایه 2 ساعت بعد کسی میتونه سایه خودشو پیدا کنه ؟ به نظرت سایه ات چه تغییری کرده ؟ آیا سایه ات با سایه قبلی ( 2 ساعت قبل ) شبیه به هم
( مثل دوم ) هستند ؟ قسمت دوم : مشاهده 1 هدف : حدس و پیش بینی قبل از مشاهده

فعالیت عینی : برش طولی و عرضی گوجه فرنگی و مشاهده آن و مطرح کردن پرسش درمورد آن
پس از مشاهده نقاشی ( چاپ ) با آن و سپس نوش جان نمودن 1 جمع بندی : مشاهده هر آنچه که در اطرافمان وجود دارد ( توجه به جزییات ) و مقایسه بین اشیایی که در اطرافمان می باشد ( توجه به شباهت و تفاوت ها )
1 قسمت سوم : ( زیر آب ، روی آب ) 1 هدف : تقویت مهارت پرسشگری ، حدس و آزمایش
شروع کار : انجام آزمایش – قبل از آن پند وسیله را مشخص می کنیم و از دانش آموز می پرسیم که آیا این وسایل زیر آب می روند
فعالیت عینی : یا روی آب می ماند و او باید حدس و پیش بینی خود را مطرح نماید
جمع بندی : بعد از اتمام آزمایش خود دانش آموز به نتیجه می رسد که چه وسایلی زیر آب رفتند و چه وسایلی روی آب ماندند و ما هم با ادامه توضیحات مبحث آموزشی را تکمیل می کنیم
1 پژوهش ( تحقیق ) دانش آموز

- مشاهده سایه ها در منزل به همراه والدین و محبت کردن در مورد آن ها در کلاس
- کشیدن نقاشی چیزی که برای بار اول آن را دیده ای 1 سوالات ارزشیابی 1- اگر بخواهی در مورد...